Algemeen
De Huisartsenpraktijk
Huisartsenpraktijk Oude Tonge werkt volgens de reguliere standaarden van
het Nederlands Huisarts Genootschap en de richtlijnen van het KNMG.
Huisartsenpraktijk Oude-Tonge maakt gebruik van een computersysteem voor het beheren van patiëntgegevens, gericht op het goed kunnen verlenen van zorg. Alleen de (waarnemend) arts, apothekersassistenten, doktersassistenten, praktijkondersteuners en diabetesverpleegkundige zijn bevoegd om met de patiëntengegevens te werken. Zij hebben allen een beroepsgeheim en gebruiken de gegevens alleen beroepsmatig. Het kan voorkomen dat medische en farmaceutische patientengegevens aan andere zorgverleners beschikbaar worden gesteld. Indien u bezwaar heeft tegen het uitwisselen van u gegevens kunt u dit kenbaar maken bij de assistente.
De Huisartsenpraktijk is gecertificeerd door de Dekra (vroeger KEMA), zowel voor de apotheek als voor het huisartsgedeelte. Deze certificatie is telkens voor drie jaar geldig. Elk half jaar wordt de praktijk door de Dekra gecontroleerd en vinden er aanpassingen van de praktijkvoering plaats op basis van landelijk gestelde kwaliteitseisen.
De praktijk begeleidt patiënten met diabetes, astma/COPD en/of cardiovasculaire risicofactoren met behulp van speciaal daarvoor opgeleide praktijkondersteuners en (diabetes)verpleegkundigen. Er is ook veel aandacht voor (het in kaart brengen van) kwetsbare ouderen. Tevens verzorgt de praktijk de medisch inhoudelijke taken van het verzorgingshuis Ebbe en Vloed.
Op gebied van de GGZ kunnen wij melden dat er 4 praktijkondersteuners GGZ voor ons werkzaam zijn. Helaas is Indigo in Oude Tonge vooralsnog niet meer werkzaam.
Onze praktijk werkt vanuit 2 locaties in Oude Tonge:
De Apotheek
Wij zijn een apotheekhoudende praktijk en verzorgen uw medicatie dus ook.
Door toenemende drukte, grote bestelling en schaarste aan medicatie wordt het werk in de apotheek er niet makkelijker op. We zijn continue aan het proberen om processen te veranderen of te vergemakkelijken. Echter dit vraagt soms ook tijd en ruimte. Daarom hebben we per april 2024 besloten niet alle uren van de dag meer geopend te zijn. De tijden waarop we open zijn om medicatie af te halen of vragen aan de balie te stellen zijn 09:30-11:30 uur en tussen 15-16:30 uur (SPOED uitgezonderd). Dit geldt ook voor de patiënten die van het spreekuur afkomen. Lunchpauze houden we tussen 12-13 uur.
We hebben inmiddels een NIEUWE AFHAALAUTOMAAT. Deze is te vinden op de hoek van het pand waar voorheen het bankje stond (grenzend aan de parkeer plaats).
HIER VOLGEN EEN AANTAL ADVIEZEN VOOR HET GEBRUIK:
- U kunt hier 24/7 uw medicatie afhalen met een AFHAALCODE die u via een E-MAIL heeft gehad en vervolgens door het intoetsen van uw GEBOORTEJAAR
- Zorg daarom dat wij uw mobiele telefoonnummer en uw email adres hebben (opsturen naar: apotheek.oudetonge@ezorg.nl)
- LET OP: U kunt en moet hier direct uw medicatie afrekenen als dit nodig is via een QR code (neem uw telefoon dus mee) en een internetbankieren app (limiet hoog genoeg instellen)
- U krijgt herinneringen per mail en SMS als uw medicatie er nog in ligt na 3 dagen.
- Na uiterlijk 7-10 dagen, afhankelijk van de drukte wordt de medicatie die nog niet is afgehaald weer uit de automaat gehaald en binnen op de plank gelegd (ook daar ontvangt u bericht over maar er is dan geen code meer in het bericht te zien).
Veel mensen met chronische medicatie maken gebruik van pro-actief herhalen. Dat wil zeggen dat uw medicatie automatisch wordt herhaald. U krijgt dan automatisch een bericht wanneer uw nieuwe medicatie weer klaar ligt. Voor u betekent dit een meer betrouwbare service waarbij ook minder kans is dat er iets niet bij uw bestelling zit. Geef het aan bij onze apotheek medewerkers, zij kunnen dit voor u regelen. Mocht u via de receptenlijn bestellen moet u rekening houden met een wachttijd van 5 werkdagen voordat de medicatie klaarstaat.
Bezorging
Op dinsdag en woensdag kan uw medicatie worden bezorgd. Dit is uitdrukkelijk alleen de bedoeling als u niet in staat bent uw medicatie op te halen. Mocht er voor het weekend met spoed iets moeten worden geleverd en u bent niet in staat iets te regelen om het af te halen dan proberen we samen met u tot een oplossing te komen.
Ook wat betreft bezorging zijn er een aantal ontwikkelingen gaande. Zo gaan in 2024 de baxterrollen als brievenbuspakket verpakt worden. De betrokken patiënten hebben hier inmiddels bericht over gehad. Voor patiënten die de rol bezorgd krijgen betekent dit dat ze ook daadwerkelijk door de brievenbus kunnen worden bezorgd. Voor de andere patiënten met een baxterrol betekent het dus niet dat deze automatisch bezorgd worden. Ook vragen wij patiënten die in de bezorgronde (willen) zitten om gebruik te maken van automatische incasso.